Suntem ființe sociale și avem nevoie de contact cu ceilalți oameni. Pe fondul pandemiei cu virusul COVID-19, pentru a ne putea proteja pe noi dar și pe cei din jur suntem puși în situația de a ne izola și de a ne distanța social. Acest lucru, alături de stresul cauzat de pandemie în sine, ridică provocări pentru menținerea echilibrului psihic, atât la nivel individual cât și la nivel social – nu suntem obișnuiți să ne distanțăm de ceilalți oameni. Lipsa contactului social poate deveni un factor important în declanșarea unui dezechilibru psihic, care poate duce la instalarea depresiei, a anxietății sau la accentuarea simptomatologiei în cazul persoanelor care deja suferă de anumite afecțiuni psihologice.

Acest lucru poate fi evitat prin diferențierea izolării sociale de izolarea emoțională. Singurătatea pe care o simțim în zilele noastre este cauzată de factori care țin de mediul extern și pe care nu îi putem controla în mod direct, pe când însingurarea apare sub influența factorilor interni, pe care îi putem controla. Cu alte cuvinte, deși nu putem alege cât să stăm izolați în casă, putem alege cât de mult ne izolăm emoțional de cei din jur. În zilele noastre avem acces la tehnologie și este la îndemâna oricui să discute cu cei dragi la telefon sau prin video-call. O altă dimensiune pe care este important să o luăm în calcul este cea a timpului. Izolarea la care suntem supuși azi este temporară pentru că rezultă din contextul actual în care ne aflăm și este important să fim conștienți de faptul că nu va dura permanent și că după o perioadă lucrurile vor reveni la normal – pericolul va trece.

Ca să reduci efectele negative ale izolării la domiciliu și ale distanțării sociale este necesar:

  • Să menții pe cât posibil rutina obișnită a somnului
  • Să menții legătura cu cei apropiați prin mijloacele tehnologice disponibile
  • Să menții un stil de gândire bazat pe argumente obiective și să eviți gândurile de tip catastrofic
  • Să reduci timpul acordat știrilor despre COVID-19. Este suficient un singur buletin de știri pe zi.

Cum îți dai seama dacă ai nevoie de susținere emoțională?

Felul în care simțim stresul și îngrijorarea, în general, diferă de la om la om. Cu toții experimentăm, în izolare, anumite simptome de ordin fiziologic, cognitiv sau emoțional pe care, pentru a ne menține sănătatea mentală, este indicat să nu le ignorăm. Astfel, în ceea ce urmează, vom trece în revistă principalele semne că ești afectat de stres.

Simptome fiziologice: discomfort abdominal, tonus muscular ridicat, migrene.

Simptome cognitive: pierderi de memodie dese, confuzie, dificultatea de a rămâne în stare de concentrare pe sarcină, dificultatea de a lua decizii.

Simptome emoționale: anxietate, furie, vinovăție, tristețe/depresie.

Simptome comportamentale: iritabilitate, dificultatea de a adormi sau somnul excesiv; descărcări dese prin plâns, îngrijorare excesivă.

Este cazul să soliciți ajutor dacă starea de stres persistă și începe să-ți afecteze negativ viața.

3 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here