Perioada de autoizolare poate fi dificilă pentru mulți dintre noi pentru că ne lipsește contactul social – apropierea față de ceilalți oameni. Pe lângă Netflix și jocuri pe console, una dintre cele mai îndrăgite activități rămâne cititul. Și pentru că emoțiile pe care le simțim în această perioada sunt destul de puternice, recomand trei cărți, scrise de unii dintre cei mai de succes autori din domeniul psihologiei, care abordează afectivitatea într-o maineră obiectivă, științifică și ușor de citit.

  1. Emoții date pe față – Paul Ekman

Paul Ekman, este psiholog și profesor emerit la Universitatea din California, San Francisco. Cercetările pe care le-a întreprins au demonstrat faptul că emoțiile de bază sunt exprimate la nivelul feței în același mod, indiferent de cultură. Acesta a elaborat, ulterior, FACS (Facial Action Coding System) și a devenit cunoscut prin analiza microexpresiilor faciale.

“Emoțiile ne salvează viața, dar pot s-o și distrugă. Ne împing să acționăm aparent rezonabil, dar și în moduri pe care ajungem să le regretăm. Scopul meu este acela de a-i ajuta pe cititori să-și înțeleagă și să-și îmbunătățească viața emotională. Mă uimește că, până foarte de curând, oamenii de știință, precum și nespecialiștii au știut foarte puține lucruri despre emoții, deși ele joacă un rol esențial în viața fiecăruia.” – Paul Ekman

„Emoții date pe față” este una dintre cele mai bune cărți, la ora actuală, care poate contribui la dezvoltarea inteligenței emoționale a cititorului. Scrisă pe înțelesul tuturor, cartea abordează viața emoțională a oamenilor, într-o manieră științifică și foarte bine structurată. În prima parte, autorul oferă elemente necesare înțelegerii vieții afective precum universalitatea emoțiilor de bază în diferite culturi, felul în care se declanșează acestea dar și modul în care ne influențează pe plan comportamental. În cea de-a doua parte a cărții sunt abordate emoțiile de bază: tristețea și agonia, furia, surpriza și frica, dezgustul și disprețul, emoțiile plăcute. Acestea sunt explicate din punct de vedere al caracterului de adaptare pe care îl au dar și din punct de vedere al situațiilor în care pot deveni dezadaptative. Evident, pentru fiecare dintre aceste emoții, autorul oferă și un ghid de recunoaștere ale acestora prin observarea expersiilor faciale, exemplificat prin fotografii însoțite de explicații.

  • Inteligența emoțională – Daniel Goleman

Daniel Goleman este scriitor, jurnalist de ştiinţă şi psiholog american, specializat în neuroştiinţă. „Inteligența emoțională” a fost publicată prima oară în 1995 și a fost lucrarea care i-a adus autorului recunoașterea internațională.

„Inteligența emoțională” este o carte deosebit de valoroasă pentru cei care vor să-și înțeleagă mai bine viața afectivă și care vor să se conecteze emoțional mai bine la cei din jur. Prima parte a cărții propune o incursiune privind structura creierului și felul în care sentimentele pot depăși rațiunea. Ce-a de-a doua parte se concentrează pe inteligența emoțională în sine, pe faptul că impulsurile emoționale pot fi stăpânite sau pe faptul că avem capacitatea de a identifica emoțiile celorlalți. Cea de-a treia parte abordează influența inteligenței emoționale în socializare, în capacitatea de muncă sau în menținerea propriei sănătăți. Partea a patra propune explicarea formării inteligenței emoționale începând din copilărie și până la vârsta adultă. Ultima parte a cărții explorează problemele care pot fi generate de o inteligență emoțională subdezvoltată.

  • Eu sunt OK, tu ești OK – Thomas A. Harris

Thomas A. Harris s-a născut în Texas și a absolvit Facultatea de Medicină din cadrul Universității Temple din Philadelphia. În anul 1942 a început pregătirea în spitalul St. Elizabeth din Washington D.C. Autorul a fost psihiatru în marina militară a SUA și s-a aflat la Pearl Harbour atunci când a fost atacat. Ulterior, a devenit șeful secției de psihiatrie a marinei SUA. După terminarea războiului a fost profesor în cadrul Universității din Arkansas și a devenit directoul Asociației Internaționale de Analiză Tranzacțională.

Cartea „Eu sunt OK, tu ești OK”, vândută în peste 15 milioane de exemplare, reprezintă o continuare a operei lui Eric Berne – mentorul său și părintele Analizei Tranzacționale. Harris s-a concentrat, în elaborarea cărții, pe conceptul lui Berne cu privire la cele trei voci interioare ale fiecăruia dintre noi, care ne ghidează acțiunile, reprezentate de: părinte, adult și copil. Conform autorilor, starea de adult reprezintă rațiunea, analiza obiectivă, care împiedică influența stării de copil – ascultarea oarbă și a influenței stării de părinte – obiceiurile și prejudecățile înrădăcinate. Conform lui Harris, copiii, într-o lume a adulților, învață că „nu sunt OK, în timp ce tu, adult fiind, ești OK”. Scopul dezvoltării este, astfel, conștientizarea faptului că „eu nu sunt OK” este doar o decizie și odată cu aceasta, dobândirea puterii de a o schimba cu „eu sunt OK”. Cartea „Eu sunt OK, tu ești OK” poate oferi o cheie de eliberare dintr-o închisoare mentală în care, de cele mai multe ori, nici nu suntem conștienți că suntem captivi.

Lumeata.ro îți recomandă și artcolul “Simt că mă sufoc în casă. Ce fac?”

1 COMMENT

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here