Pandemia cauzată de virusul COVID-19 a adus schimbări în multe aspecte ale vieții și ne-a pus în situația de a ne confrunta cu situații noi despre care nu știam foarte multe până acum. Cuvântul cheie în acest haos în care ne aflăm este: adaptarea.
Autor: Mihai Mihăescu
Mulți oameni, forțați de autoizolarea recomandată de autorități, au început să lucreze din confortul propriei case folosind mediul online pentru a-și realiza sarcinile de serviciu. În acest cadru de lucru, relativ nou pe piața românească, mulți angajatori sunt preocupați de menținerea productivității angajaților și pierd din vedere un risc cu efecte negative pe termen lung: sindromul Burnout.
Granița dintre serviciu și odihnă este neclară pentru cei care prestează în regim de work-from-home pentru prima oară și astfel, mulți angajați nu reușesc să stabilească limite sănătoase între viața profesională și cea personală. Lipsa prezenței la birou, asemănătoare chiulului, poate genera sentimentul de auto-învinuire și pentru a compensa, mulți angajați pot avea tendința de a se implica în comportamente demonstrative prin care să-și dovedească loialitatea, devotamentul și capacitatea de a fi productivi. În acest cadru se poate pierde cu ușurință noțiunea timpului și astfel, după-amiezile se pot amecteca cu serile, diminețile cu prânzul și zilele săptămânii cu cele de weekend – până când apare acel „ce zi e azi?” și situația poate degenera.â
Tu cum îți faci programul?
Un aspect important de care trebuie să țină seama cei care lucrează de acasă este menținerea unui program de lucru fix – stabilirea unor limite în ceea ce privește timpul alocat jobului. Chiar și atunci când lucrăm de acasă apar tot felul de situații, unele urgente și altele mai puțin importante. Unii manageri, supervizori, colegi ar putea fi tentați să încalce regulile cu privire la program. Astfel se poate naște un cerc vicios în interiorului unui grup în care toată lumea sună pe toată lumea indiferent de oră, pentru că „e ok, nu deranjez rău”.
Așadar, cum pot angajații să evite riscul de burnout asociat lucrului de acasă? Cum pot „lăsa la ușă” sarcinile și grijile specifice jobului dacă nu mai folosesc ușa pentru a se duce și a se întoarce de la serviciu? Ce pot face, ca echipă, managerii și angajații ca să se poată adapta cu eficiență noului context în care se află?
Menține rutina pe care o aveai când lucrai la birou
Blake Ashworth (2010), de la Universitatea din Arizona, a descris modul în care angajații pot diminua cel mai bine impactul pe care îl are tranziția de la rolul specific timpului de lucru la cel specific timpului liber prin activități de stabilire a granițelor personale. Pe termen scurt poate să pară un beneficiu faptul că nu este necesar să te schimbi de pijamale dimineața sau că nu mai este nevoie să parcurgi drumul la muncă. Pe termen lung, însă, efectele negative pot consta în apariția confuziei menționate anterior: dacă îți transformi casa în birou, tu unde te mai retragi după?
Conform autorului, unul dintre cele mai importante lucruri pe care le poți face este să te îmbraci corespunzător chiar dacă nu ieși din casă. Îmbracă-te cum te îmbrăcai la serviciu când ești în programul de lucru și lejer atunci când termini programul. În acest fel se conștientizează mai bine diferența dintre „în timpul liber” și „la serviciu”. Una dintre cele mai mari greșeli pe care le fac unii oameni, în perioada asta, este aceea de a rămâne în pijamale toată ziua. Un alt lucru, la fel de important, pe lângă rutina zilnică, este să-ți faci timp dimineață pentru a face niște exerciții fizice înainte de a te așeza la spațiul de lucru.
Trebuie să ai o discuție cu angajatorul
Stabilirea și respectarea limitelor în ceea ce privește programul de lucru și timpul liber reprezintă un element critic, atât pentru echilibrul interior – starea de bine, cât și pentru menținerea eficienței în activitate. O provocare în acest sens reprezintă tendința constantă de a verifica mailul sau telefonul mobil pe care îl folosim în relația cu echipa, chiar și în timpul liber. Este necesar să stabilim cu angajatorul faptul că după terminarea programului este necesară întreruperea activității până la reînceperea acestuia.
O altă provocare, este integrarea activităților casnice cu caracter urgent în timpul programului de lucru. Aici, cei mai afectați sunt cei care au în îngrijire copii sau persoane vârstnice, pentru că apar tot felul de probleme care necesită rezolvare imediată. O soluție este să discutați cu cei cu care locuiți despre faptul că este important să lucrați de acasă și să-i rugați, pe cât posibil, să nu vă deranjeze.
Stabilirea limitelor cu privire la timpul alocat serviciului depinde foarte mult de abilitatea angajatului de a se coordona cu echipa din care face parte, dar mai ales de capacitatea managerului de a stabili ritmul și volumul de muncă.
De asemenea, este important să fim atenți la respectarea programului de lucru dar și la menținerea unui volum optim al activității, care să permită atât eficiența în muncă dar și asigurarea odihnei necesare.
Citește și: Trei cărți care îți schimbă starea în bine cât timp ești în autoizolare.
[…] Lumeata.ro îți recomandă să citești și: Lucrezi de acasă? Cum eviți Burnout-ul […]