Inteligența Artificială folosită în zona de food aduce aplauze și îngrijorări. În timp ce antreprenorii din domeniu sunt entuziaști și prevăd investiții viitoare în roboții-bucătari, viteza evoluției tehnologiei creează efecte în lanț.

Autor: Vlad Manolache

Avem nevoie de tehnologie pentru a ne face viața mai ușoară și afacerile mai profitabile, însă în același timp va trebui să dispunem de o putere de adaptare foarte rapidă a societății la noile schimbări. Pentru că totul are un cost.

Robotul Flippy, construit de Miso Robotics, a atras atenția tuturor în 2018, atunci când a reușit să răspundă cerințelor unui angajator din zona de fast food și chiar să fie considerat prea rapid în comparație cu ceilalți lucrători din bucătărie. A fost un test care nu a primit o foarte mare importanță pentru că proiectul era foarte nou și asta a adus totodată reticența oamenilor în a-l folosi.

Timpul i-a făcut loc tehnologiei

Iată că astăzi, la doi ani distanță, Flippy nu mai pare un OZN sau un concept care nu poate fi integrat, ci o opțiune pentru afaceriști și o amenințare pentru o categorie de lucrători. Astăzi robotul se bucură de atenția a milioane de oameni din întreaga lume și se află deja în bucătării ale unor lanțuri și instituții importante precum CaliBurger și Los Angeles Dodgers, iar ăsta este abia începutul. Mai mult, un număr uriaș de antreprenori din zona HoReCa și-au arătat intenția de a opta pentru un astfel de robot care le-ar aduce eficiență și costuri considerabil mai mici.

Citește și: LG Velvet, specificații și preț. Compania a schimbat strategia

Care sunt efectele și ce trebuie să se întâmple în viitorul apropiat

Sigur că cei de la Miso nu sunt singurii care investesc în dezvoltarea unor astfel de roboți pentru bucătărie și competiția va face ca evoluția gadget-urilor să fie una extrem de rapidă. Iar efectul dramatic din punct de vedere social este începerea procesului de înlocuire a bucătarilor din fast food-uri și restaurante. Este evident că nu vor dispărea definitiv, dar cu siguranță vor rămâne cei mai buni și mai ales cei care lucrează în zona în care bucătăria este mai mult decât un automatism. Pentru consumatorul de fast food, întregul proces nu poate decât să îl bucure atât timp cât va avea parte de preparate standardizate în porții perfect egale. S-a demonstrat cu mulți ani în urmă că oamenii își doresc preparate care să aibă mereu același gust și aceleași dimensiuni, idee care a stat la baza strategiei marilor lanțuri de fast-food.

Concedierile masive constituie efectul nedorit, ceea ce va aduce după sine un proces rapid de reconversie profesională. Către ce anume ar putea să se îndrepte oamenii din industriile în care mașinăriile le vor lua locul? Nici cei mai buni analiști economici nu știu cu certitudine, însă ar trebui ca autoritățile să acorde o mai mare atenție asupra aspectelor care vor schimba radical lumea în câțiva ani. O rată crescută a șomajului nu este o veste prea bună și nici nu putem deveni toți it-iști. O serie de investiții timpurii în școlile de meserii, pentru a le aduce la nivelul zilelor noaste și a cerințelor de mâine, ar putea ajuta atât timp cât vom avea unde să învățăm să nu mai fim “mașinării de lucru” ci oamenii din spatele lor.

Lumeata.ro îți recomandă să citești și: Piața smartphone-urilor în vremea pandemiei. Cutremure, ambiții și surprize.

4 COMMENTS

LEAVE A REPLY

Please enter your comment!
Please enter your name here